Sed si omissis his rebus, quibus nos suppeditamur, eget ille, senatu,
equitibus Romanis, urbe, aerario, vectigalibus, cuncta Italia, provinciis omnibus, exteris nationibus, si his rebus omissis
causas ipsas, quae inter se confligunt, contendere velimus, ex eo ipso, quam valde illi iaceant, intellegere possumus. Ex hac
enim parte pudor pugnat, illinc petulantia; hinc pudicitia, illinc stuprum; hinc fides, illinc fraudatio; hinc pietas, illinc
scelus; hinc constantia, illinc furor; hinc honestas, illinc turpitudo; hinc continentia, illinc lubido; denique aequitas,
temperantia, fortitudo, prudentia, virtutes omnes certant cum iniquitate, luxuria, ignavia, temeritate, cum vitiis omnibus;
postremo copia cum egestate, bona ratio cum perdita, mens sana cum amentia, bona denique spes cum omnium rerum desperatione
confligit. In eius modi certamine ac proelio nonne, si hominum studia deficiant, di ipsi inmortales cogant ab his
praeclarissimis virtutibus tot et tanta vitia superari?
Versione tradotta
Ma se noi tralasciamo tutto ciò di cui abbondiamo,e di cui egli manca,e cioè del Senato,dei cavalieri
romani,della città,dellerario,delle rendite,di tutta lItalia,delle nazioni straniere,se tralasciamo tutto questo e vogliamo
combattere le cause stesse fra di loro confliggenti,proprio da ciò possiamo comprendere comessi giacciano in basso.Infatti,da
questa parte combatte il pudore,di là linsolenza;di qua la pudicizia,di là la violenza carnale;di qua la fede,di là la
menzogna;di qua la pietà,di là il delitto;di qua la costanza,di là la rabbia;di qua lonestà,di là la turpitudine;di qua la
continenza,di là la libidine;insomma,lequità,la temperanza,la fortezza danimo,la prudenza,tutte le virtù lottano contro l
iniquità,la lussuria,lignavia,la temerarietà,contro tutti i vizi;ed infine lottano labbondanza contro la miseria,la buona
ragione contro linsania,la mente sana contro la demenza,la buona speranza contro il disperar di ogni cosa.In una battaglia di
tal fatta,se anche mancassero gli interventi degli uomini,gli stessi dei immortali non farebbero sì che tanti e sì grandi vizi
siano sconfitti da queste virtù così insigni?
- Letteratura Latina
- Libro 2
- Cicerone
- Catilinarie