De Fato, Paragrafo 41 - Studentville

De Fato, Paragrafo 41

Chrysippus autem cum et necessitatem inprobaret

et nihil vellet sine praepositis causis evenire, causarum genera distinguit, ut et necessitatem effugiat et retineat fatum.

‘Causarum enim’, inquit, ‘aliae sunt perfectae et principales, aliae adiuvantes et proximae. Quam ob rem, cum dicimus

omnia fato fieri causis antecedentibus, non hoc intellegi volumus: causis perfectis et principalibus, sed causis adiuvantibus

et proximis’. Itaque illi rationi, quam paulo ante conclusi, sic occurrit: si omnia fato fiant, sequi illud quidem, ut omnia

causis fiant antepositis, verum non principalibus causis et perfectis, sed adiuvantibus et proximis. Quae si ipsae non sunt in

nostra potestate, non sequitur, ut ne adpetitus quidem sit in nostra potestate. At hoc sequeretur, si omnia perfectis et

principalibus causis fieri diceremus, ut, cum eae causae non essent in nostra potestate, ne ille quidem esset in nostra

potestate.

Versione tradotta

Crisippo, però, respingendo il concetto di necessità e pretendendo che nulla possa accadere senza cause

preordinate, distingue i diversi tipi di cause, per sfuggire alla necessità e mantenere, al tempo stesso, il concetto di fato.

«Tra le cause», sostiene, «alcune sono compiute e principali, altre mediate e immediate. Per cui, quando diciamo che tutto

avviene per cause precedenti, non vogliamo intendere per cause compiute e principali, bensì per cause mediate [precedenti] e

immediate». Pertanto, al ragionamento che poco fa ho portato a conclusione, Crisippo così si oppone: se tutto accade per volere

del fato, ne consegue che tutto avviene per cause precedenti, ovvero per cause non tanto principali e compiute, quanto

piuttosto mediate e immediate. Se tali cause non sono in nostro potere, non ne deriva che neppure la tendenza non sia in nostro

potere. Una conseguenza del genere deriverebbe, se affermassimo che tutto accade per cause compiute e principali, di modo che,

non essendo tali cause in nostro potere, neppure la tendenza lo sarebbe.

  • Letteratura Latina
  • De Fato di Cicerone
  • Cicerone

Ti potrebbe interessare

Link copiato negli appunti